Messuille osallistuminen on aina yhtä jännittävää, varsinkin kun edessä on omalle kohderyhmälle keskeinen tapahtuma, jossa yrityksen myynti ja näkyvyys pääsevät kasvamaan vauhdilla. Kuitenkin osallistuminen messuille sekä varsinkin niiden onnistuminen näkyvyyden kasvattamisen ja myynnin näkökulmasta vaatii yrityksen eli näytteilleasettajan osalta useiden eri asioiden huomioon ottamista. Tästä syystä kokosimme sinulle messujen näytteilleasettajan muistilistan, joka edesauttaa onnistunutta suunnittelua ja toteutusta.
Tarkka suunnitelma takaa onnistuneet messut
Jokaisen onnistuneen messukäynnin takana on tarkka suunnitelma, jonka pohjalta on toteutettu niin aikataulutus, budjetti, myyntimateriaalit kuin myös messuosaston suunnittelu. Varsinkin alussa tarkkojen tavoitteiden asettaminen raamittaa pitkälti sitä, mihin messuihin ja tapahtumiin on järkevintä resursseja käyttää. Lisäksi erilaisille tavoitteille on hyvä asettaa tarkat mittarit, jotta jälkikäteen pystytään punnitsemaan, oliko osallistuminen vaivan arvoista. Mittareita voivat olla esimerkiksi verkkokaupan tuoton, nettisivukävijöiden tai yhteydenottojen määrän kasvu. Toteutunutta budjettia kannattaa myös jälkikäteen peilata myyntilukuihin sekä messujen tuomaan liidien määrään.
Vastuunjako takaa sujuvuuden
Onnistunut messuille osallistuminen vaatii tarkkaa vastuu-alueiden jakoa. Näin ollen jo alussa tulisi selvittää, kenen vastuulla on esimerkiksi osaston suunnittelu ja toteutus, materiaalien hankinta sekä henkilökunnan messuille järjestäminen. Usein onkin helpointa nimetä yksi selkeä messuvastaava tai projektipäällikkö, joka huolehtii sekä tehtävien jaosta että toteutuksen seurannasta. Parhaan mahdollisen myynnin ja ensivaikutelman takaamiseksi voidaan myös tarjota olemassa oleville työntekijöille lisäkoulutusta tai vaihtoehtoisesti ulkoistaa koko messumyynti ja -asiakaspalvelu kolmannelle osapuolelle.
Keskeisessä roolissa markkinointi
Tulevaisuudessa häämöttävät messut vaativat jo etukäteen väsymätöntä markkinointia ja viestintää, niin ulkoisissa kuin myös yrityksen omissa kanavissa. Heti aluksi kannattaakin jo selvittää, miten messujen järjestäjä itse tapahtumamarkkinointia aikoo hoitaa ja kuinka suuren osan näkyvyydestä tulisi näytteilleasettajien itse kattaa.
Myös potentiaalisten liidien keruu ja jälkimarkkinointi on tärkeää suunnitella ennen messuille osallistumista. Liidien määrää voidaan kasvattaa esimerkiksi järjestämällä kisoja tai arvontoja. Vaihtoehtoisesti potentiaalisten ostajien tietoja voidaan kerätä käyntikorttien tai digitaalisten yhteystietolomakkeiden avulla. Myös oppaan tai muun maksuttoman materiaalin jakaminen yhteystietoja vastaan voi toimia messuilla. Kun potentiaalisten asiakkaiden tiedot ovat varmassa tallessa, avautuu mahdollisuus tehokkaaseen jälkimarkkinointiin, niin yhteydenottojen kuin myös esimerkiksi mainosyleisöjen ja uutiskirjelistojen täydentämiseksi.
Messuosaston ja materiaalien suunnittelu
Materiaalin ja messuosaston suunnittelu sekä toteutus ovat aina valmistelujen osalta keskeisimmissä roolissa. Tärkeintä kun on saada aikaan toimiva kokonaisuus, joka vetoaa potentiaaliseen kohderyhmään sekä erottuu edukseen kilpailijoiden joukosta. Materiaalit, kuten tulosteet, roll-upit, käyntikortit, julisteet ja esitteet, tuleekin suunnitella tarkan visuaalisen ilmeen ja ydinviestien mukaisesti. Tilaukseen on laitettava myös jaettavat mainoslahjat ja muut messutuotteet. Messuosaston osalta taas tärkeintä on hankkia niin rakenteet, telineet, ständit kuin myös mahdolliset somisteet.
Pyydä ammattilaiset avuksi
Onnistunut messuille osallistuminen vaatii usein myös ammattilaisen apua. Brawon asiantuntijoiden käsissä syntyvät taidokkaat messumateriaalit ja esillepanot, aina käyntikorteista kokonaisvaltaisiin osastoihin tiskeineen, ständeineen ja seinineen. Edustamamme uuden ajan modulaarinen messuratkaisu Panoramic Frame on täysin räätälöitävissä niin pienen kuin myös suuren budjetin messuosaston toteuttamiseen.
Kun siis messut ovat tiedossa, ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua näyttävän kokonaisuuden kasaamisessa! Olet myös tervetullut vierailemaan Pirkkalassa sijaitsevassa showroomissa, jossa pääset kokemaan miltä erilaiset messuosastot konkreettisesti näyttävät.