Maailma muuttuu kiihtyvällä tahdilla entistä visuaalisemmaksi. Visuaalisen hälyn ja kuvien kakofonian keskellä katse etsii automaattisesti sitä, mikä on tuttua. Hyvä yritysilme luo muistijäljen – jotain johon tarttua jatkossa. Tunnistettava, hallittu ja yhtenäinen ilme on hyvä perusta brändin rakentamiselle ja kehittämiselle.
Yritysilmeen peruselementteihin kuuluvat logo, graafiset kuvituselementit, typografia sekä väri- ja kuvamaailma. Näistä palikoista rakentuu yhtenäinen visuaalinen kieli, jonka on tarkoitus näkyä kaikkialla siellä missä yrityskin: verkossa, sosiaalisessa mediassa, pakkauksissa, painotuotteissa ja mainosmateriaaleissa. Yhtenäisyys kaikissa kanavissa lisää yrityksen tunnistettavuutta ja auttaa kehittämään eheää brändimielikuvaa.
Mistä yritys tunnistetaan?
Visuaalinen yritysidentiteetti kertoo yrityksestä paljon muutamalla elementillä. Jo pelkkä hyvin suunniteltu logo on tehokas viestijä, jonka voimaa voidaan vahvistaa entisestään eheän ja kokonaisvaltaisen yritysilmeen avulla.
Logo on yrityksen puumerkki, tunniste joka kertoo kenestä on kyse. Hyvä logo erottuu kilpailijoiden vastaavista ja nostaa yrityksen esiin omana ainutlaatuisena itsenään. Siihen kiteytyy yrityksen olemuksen sisin.
Yritysilmeen perustehtävänä on luona mielikuvia ja antaa aavistus siitä, miltä yritys näyttää, tuntuu ja maistuu. Se on ensivaikutelmia, tuttuja elementtejä ja koettua arvoa. Tuttua on helpompi lähestyä – siksi tunnistettavuus ja mieleenpainuvuus ovat tärkeitä ominaisuuksia yrityksen ja brändin ilmeelle.
Kaipaako jotain uutta?
Joskus käy niin, että yrityksen olemassa oleva visuaalinen ilme alkaa näyttää vanhanaikaiselta. Tämä voi johtua monesta syystä. Visuaalisen viestinnän trendit muuttuvat ajan saatossa, mutta yhtälailla myös yritys itsessään on voinut muuttua. Vanhaa liiketoimintaa kuvaava liikemerkki ei välttämättä enää sovikaan sellaisenaan yrityksen nykyiseen toimintaan tai arvoihin.
Yritysilmeen voi uudistaa vanhaa kunnioittaen tai kokonaan uutta luoden. Toisinaan olemassa olevan ilmeen modernisoiminen pienellä hionnalla tuo jo merkittävää puhtia ja vaikuttavuutta. Toisinaan vanhasta on taas parempi luopua kokonaan. Tilalle rakennetaan uutta ja paremmin yrityksen nykyistä olemusta kuvaavaa. Täydellinen ilmeuudistus antaa myös tilaa pohtia, keitä me todella olemme ja mitä haluamme itsestämme maailmalle kertoa.
Laajaan yritysilmeeseen sisältyy:
- logosuunnittelu, mahdollisesti liikemerkki ja tunnus
- ilmeen visuaaliset, graafiset elementit
- typografia ja väripaletti
- kuvitus- ja valokuvatyylin määrittely